Contact Lid worden

5 redenen om je telefoon vaker weg te leggen

Er zitten veel voordelen aan een smartphone. Al je afspraken bijhouden in de agenda, de weg vinden via Google Maps of eenvoudig contact houden met vrienden en familie. Toch is het niet verkeerd om ‘m wat vaker weg te leggen. Waarom? We leggen het je uit!

Een stoorzender voor je brein

Pling! Zit je net lekker te werken, komt er weer een notificatie binnen. Of je je telefoon nou op trillen, stil of geluid hebt staan, onbewust zijn we er toch mee bezig. Heeft persoon A al gereageerd? Staat afspraak B wel goed in je agenda? Of toch even snel checken hoe je het best bij locatie C kunt komen. Daar gaat je concentratie. En voordat je die weer te pakken hebt, ben je meestal al wel een paar minuten verder. Want de wondere wereld van je smartphone is groot en heeft veel sneaky zijweggetjes. Als je je werk of dagelijkse activiteiten continue onderbreekt om je telefoon te checken, ben je - niet verrassend - een stuk minder productief dan wanneer je ‘m voor een langere tijd links laat liggen. Ook beïnvloedt het je creativiteit en kritisch denkvermogen; het internet is zo veelzijdig en groot, dat je het antwoord er vrijwel altijd kan vinden. Zonder hier eerst zelf je hersenen voor te hoeven kraken. Dit is handig, scheelt veel tijd, maar kan je ook beperken in al eerder gevonden oplossingen of uitwerkingen. 

Overload aan prikkels

Als je veel door je telefoon scrollt, verschillende apps opent en hierdoor een overload aan informatie  ontvangt - naast al alle prikkels vanuit de offline wereld - kan dit je enorm uitputten. Je hersenen zijn moe, op en kunnen minder makkelijk schakelen. Ben je nog tot in late uurtjes bezig met je telefoon? Dan kan het ook je nachtrust verstoren. De grote hoeveelheid informatie die je op het laatste moment van de dag binnenkrijgt, zet je hersenen weer ‘aan’, waardoor in slaap komen een stuk minder gemakkelijk gaat. 

Invloed op je relaties en kijk op de wereld

Echt aanwezig zijn bij het nu, wat er op dit exacte moment gebeurt is heel waardevol. Door onze telefoons zijn we niet altijd echt in die ervaring, maar worden we afgeleid door notificaties, de drang naar ons telefoon of zijn we bezig met het vastleggen ervan. Het is super leuk om het later nog een keer terug te zien, of te delen met vrienden en familie, maar het kan er ook voor zorgen dat je minder bewust geniet van het moment. En ook je relaties of contacten kunnen hier hinder van ondervinden.  We hebben allemaal weleens dat je iets vaker op je telefoon zit in gezelschap, dan eigenlijk zou moeten. En waarom? Kan dat appje echt niet wachten? Of moet je per se door Instagram scrollen? Geniet van de offline momenten, de mensen om je heen en beleef alles nog intenser en kleurrijker.

FOMO: fear of missing out

Even je telefoon pakken kan als afleiding voelen als je het druk hebt, maar het geeft je ook veel nieuwe prikkels. En los van die prikkels, stimuleert het intrinsieke stress. Want wat zie je online: andere mensen die het allemaal wel voor elkaar lijken te hebben, een lichaam die er sportiever uitziet of precies iets, wat jij ook eigenlijk ook zou willen. Social media geven je al snel het gevoel dat het beter moet, dat je meer moet doen en dat je allerlei leuke dingen mist. Ofwel the fear of missing out. Ook is de kans groot dat je jezelf van alles oplegt: alle speciale momenten van de dag vastleggen, foto’s liken, een vage Facebook vriend feliciteren, appjes beantwoorden. En dit alles bij elkaar opgeteld, kan best stressvol zijn. 

Het voorbeeld voor je kids

Als je kids hebt, dan weet je als geen ander dat ze alles nadoen wat jij ook doet. Je bent hun grote voorbeeld. En ja, dan zien ze dus ook hoe vaak je op je telefoon kijkt en wellicht zelfs afgeleid bent terwijl zij iets willen vragen, laten zien of delen. Als je wilt dat je kinderen lekker buiten spelen, avonturen beleven, vallen, opstaan en goed contact maken in het echte leven - is het voorbeeld van staren naar een beeldscherm niet ideaal. Onderzoek van de Volkskrant toont ook aan dat beeldschermen niet bevorderend zijn voor jonge kinderen. Niet verkeerd dus om daar zelf een goed voorbeeld te geven! 

Help! Hoe ga ik dan mindful met m’n telefoon om?

Ja, dat is nog niet zo makkelijk. Met onderstaande tips kom je in ieder geval al een heel eind:

  • Leg je telefoon op een plek waar je minder snel bij kunt. De stap om je telefoon te pakken is dan groter. Leg ‘m bijvoorbeeld op zolder, als je beneden aan het werk bent. Of berg het op in een tas, zodat je er extra handelingen voor moet uitvoeren. 
  • Zet je notificaties uit. Hiermee verwijder je de trigger.
  • Kies bewust wanneer je je telefoon pakt. Is het echt noodzakelijk? Is er niet iets anders waar je beter of liever je kostbare tijd aan besteed? Maak je telefoon ook minder interessant door de grootste tijdvreter apps te verwijderen. Waar spendeer jij de meest doelloze tijd aan, en vind je het dat echt waard?
  • Zet je je wekker ‘s avonds op je telefoon? En check je dan gelijk ook nog even je mail, appjes, Instagram? Koop een ouderwetse wekker en maak je slaapkamer smartphone vrij. 

Kom tijdens Namasté November tot rust tijdens de online meditaties van Karimu. Elke dinsdag delen we een nieuwe podcast op Spotify en Instagram. Ook is er elke donderdag een online yogales voor beginners van Jiske. Deze vind je terug op ons YouTubekanaal