Contact Lid worden

Stoppen met uitstelgedrag: zo pak je het aan.

Ook al is het april: het is nooit te laat om je goede voornemens op te pakken. Daar heb je 1 januari niet voor nodig. Waar komt ons uitstelgedrag vandaan en hoe verander je dat? Gedragscoach Arno Roos vertelt het je.

Gedachten vs. gedrag 

Arno: “Je hebt zo’n 20.000 gedachten per dag. Met veel gedachten hoeven we niks te doen (gelukkig maar, stel je voor: elke dag een to-do list van 20.000 taken). Sommige gedachten belemmeren ons, waardoor we gaan uitstellen of erover blijven piekeren. Daardoor blijven we stilstaan. Andere gedachten zijn juist positief en laten ons knopen doorhakken, creatief zijn en actie ondernemen. Gedrag wordt aangestuurd door je gevoel, die weer wordt bepaald door een gedachte. Dus wat ga je doen als je het uitstellen wilt stoppen en over wil gaan tot actie? Creëer een positieve gedachte van hetgeen je wil aanpakken.

Overgaan tot actie 

“Kijk eens oplossingsgericht naar je gedachten of stel jezelf de vraag: wat zou de positieve intentie van mijn gedachten zijn? Hiermee zet je je brein in een andere stand, namelijk in beweging. Je staat daardoor al meteen niet meer stil, waardoor je ook niet meer aan het uitstellen bent, maar juist aan het aanpakken. Kijk wat je nodig hebt om dit waar te maken en stel hierbij haalbare subdoelen (kleine, goed te meten doelstellingen) die ervoor zorgen dat je het grotere doel bereikt. De subdoelen zorgen voor overzicht en maken het concreet, waardoor het makkelijker haalbaar wordt. En dat vergroot weer de kans op succes.

Weet waarom je het doet

Stel, je denkt: ik wil gezonder leven. Een mooi doel, maar te vaag en niet concreet omschreven. Dit zorgt voor onduidelijkheid, frustratie en uiteindelijk stel je het uit. En van uitstel komt… juist: afstel. Hoe zorg je ervoor dat je actie onderneemt? Welke trigger heb je daarvoor nodig? Om daarachter te komen moet je eerst achterhalen waar deze gedachte of dit doel vandaan komt. Door erbij stil te staan kun je de gedachte positief beïnvloeden. Dit heeft vervolgens effect op je gedrag. Vraag je in dit geval af: waarom wil ik gezonder leven? Waaraan merk ik dat? Word ik niet fit wakker? Heb ik een zittend beroep waardoor ik te weinig beweeg? Moet ik gezonder eten? Koppel hier dan positief geformuleerde subdoelen aan. Je houd ze positief door juist te benoemen wat je wel gaat doen, in plaats van door te zeggen wat je niet moet doen. Voorbeelden: ik wandel elke ochtend voordat ik mijn laptop openklap. Of: elke zondag haal ik voor de komende vijf werkdagen groenten die ik graag eet. Deze doelen zijn zo geformuleerd dat je goed weet wat je te doen staat en achteraf kun je ook makkelijk meten of het is gelukt. Spreek ook met jezelf af wat je beloning is, want successen moeten ook zeker gevierd worden!


Wil je nog meer uit jezelf halen? Arno Roos helpt je graag door middel van inzicht- en ontwikkeltrajecten. Zijn praktijk zit gevestigd in het MHC van Club Pellikaan Tilburg. Een intakegesprek is gratis. Maak een afspraak via arnoroos@live.nl of bel 06 480 78 367.