Lid worden

Zo laat je je kinderen gezonder eten

Elke ouder heeft wel eens strijd tijdens de maaltijden. Geen avondeten maar daarna wel vragen om snoep, koek of een toetje. Mariëtte van Food to Fit geeft tips om je kids gezonder te laten eten.

Creatief met kleur

"Door samen met je kids het eten te bereiden, leren ze bewust bezig te zijn met eten. Benoem de verschillende kleuren groenten en fruit om hen zo spelenderwijs kennis te maken met nieuwe gerechten. Je kunt ook smoothies maken. Varieer met groenten (spinazie, bevroren boerenkool) en zomerfruit dat nu volop te koop is. Zo leren ze nieuwe dingen proeven en krijgen ze veel vitamines binnen. Of maak spiesjes van stukjes komkommer, snoeptomaatjes, meloen, blauwe bessen en banaan." 

ijsjes

"Kids zijn ook vaak dol op ijsjes. Door deze zelf te maken weet je precies wat erin zit en bepaal jij hoe ‘zoet’ de ijsjes worden. Zorg dat je ijsvormpjes in huis hebt. Er zijn tegenwoordig veel leuke soorten, zoals deze. De ingrediënten voor een simpel een lekker ijsje: een banaan, een paar aardbeien, een scheut water en (soja)melk. Blend deze tot een gladde massa en verdeel het in de ijsvormpjes. Nadat de vormen 8 uur in de vriezer gelegen hebben kun je ze eten." Op zoek naar meer recepten voor gezonde ijsjes? Lees dan deze blog.

Mee-eten met het hele gezin

"Je hoort vaak genoeg dat ouders apart koken voor hun kids. Eten wat ‘de pot schaft’ is iets waar veel ouders naar verlangen. Wanneer je je kids betrekt met het kopen en bereiden van eten raken ze er meer geïnteresseerd in. Je kunt bijvoorbeeld ook groenten ‘verstoppen’ in maaltijden. Is pasta het lievelingseten van je kind? Maak dan eens een andere soort pasta waarbij paprika, prei en ui fijn maalt door de saus. Of zijn ze heel erg fan van pannenkoeken? Neem dan een volkoren pannenkoek en vul deze met geraspte courgette en wortel. Zo zijn de groenten niet direct zichtbaar, maar krijgen je kids het wel binnen én leren ze steeds meer mee te eten met het gezin."

"Dwing ze niet maar laat ze proeven en wennen. Heb geduld. Hou de gezamenlijke eetmomenten leuk en gezellig!"

Bord leeg eten

"Een bord leegeten is echt niet altijd nodig. Juist niet wanneer je kind aangeeft dat hij/zij vol zit. Laat je kids niks tegen zijn/haar zin in eten, zo wordt het de volgende keer alleen maar meer een strijd. Houd het relax en laat ze zelf ontdekken wanneer ze vol zitten. Krijgen de kids na het eten toch weer trek? Dan kun je een stuk fruit geven of een andere gezonde snack. Daarnaast is gebleken dat de kans op overgewicht later groter is wanneer je kids altijd hun bord moeten leegeten." 


Toetje

"Wat we vaak horen is ‘als je je bordje leeg eet, krijg je een toetje’. Een toetje beloven als ze hun bordje niet leegeten is geen goede manier om ze te belonen. Je zegt dan eigenlijk dat groenten niet lekker zijn, door het opeten ervan te belonen met lekkerder eten. Wanneer ze wel groenten eten mag je dit zeker wel benoemen maar het hoeft geen feestje te worden want groente eten is normaal."

Water drinken

"Er zijn oneindig veel verschillende soorten pakjes drinken voor kids. Deze zitten vol met suikers, zelfs als erop staat dat het niet zo is: lees in deze blog alles over etiketten lezen. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen dat water drinken gezond is en als ‘normaal’ wordt gezien door kids. Het begint immers bij de ouders zelf. Drink jij vaak frisdrank? Dan zien de kids dat en kopiëren zij jouw gedrag. Het gebruiken van een leuke drinkfles kan het drinken van water gemakkelijker."

Wil je meer inspiratie? Op de Instagrampagina van Mariette van Food to Fit staan regelmatig gezonde recepten en tussendoortjes zoals gevulde pannenkoeken en havermout cupcakes met ongezoete appelmoes.