Lid worden

Deze oefeningen mag je nooit vergeten in de sportschool

Met honderden apparaten en materialen in de sportschool kun je eindeloos variëren. Maar welke oefeningen mag je écht niet overslaan bij je training? Fitcoach Luuk - fitnessmanager in Maastricht - geeft antwoord.

First things first

Misschien wel het belangrijkste van je hele training: de warming up. Zorg dat je altijd 10 tot 15 minuten opwarmt voor het ‘echte werk’. Luuk: “De warming up wordt snel overgeslagen, omdat veel mensen dit het saaiste onderdeel van de training vinden. Toch is een goede warming up essentieel om blessures te voorkomen. Je warmt je spieren op en stoomt je lichaam klaar voor je training. Ook wordt je stofwisseling op gang gebracht. Tot slot neemt de kans op spierpijn af door een goede warming up. Belangrijk dus!”

Core training

Ben je klaar met je warming up, dan kun je direct door naar de core oefeningen. “Je core is de kern van je lichaam: de buik- en rugspieren en de heupen.  Heel belangrijk om deze sterk te houden, omdat je anders met andere delen in je lichaam gaat compenseren met als gevolg disbalans en klachten. Een goede core zorgt voor meer kracht en stabiliteit. Voeg daarom altijd enkele core stability oefeningen toe aan je training. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de plank of hip thrust.”

"Korte spieren zorgen dat je oefeningen minder goed kunt uitvoeren."

Stretch it out 

Wanneer je lichaam is opgewarmd, is het tijd om de spieren op te rekken. “Stretchen verlengt de spieren, wat weer zorgt voor een effectievere training. Korte spieren zorgen dat je oefeningen minder goed kunt uitvoeren. Wanneer je niet lenig genoeg bent, kun je last krijgen van blessures. Merk je dat het lastig is om te stretchen, dan heb je misschien last van korte spieren door spierknopen. Je kunt dan een foamroller gebruiken om deze uit je lichaam te masseren. Hierdoor zul je zien dat je bijvoorbeeld makkelijker kunt squaten.”

Train je hele lichaam

Het is misschien verleidelijk om steeds dezelfde training te doen. Toch is het goed om voldoende af te wisselen, om verschillende spiergroepen uit de dagen. “Wil je effectief trainen, zorg dan dat je je hele lichaam traint. Door meerdere spiergroepen tegelijk te trainen, zul je meer resultaat boeken. Kies bijvoorbeeld voor oefeningen zoals de deadlift. Hiermee train je boven- én onderlichaam. Wissel zulke full body oefeningen af met specifieke oefeningen voor bepaalde spiergroepen om je lichaam maximaal uit te dagen.”

Wil je beginnen met fitnessen? Word lid en krijg de eerste maand cadeau*