Contact Lid worden

Zo beschermt yoga je tegen virussen

Dat yoga je spieren versterkt en flexibeler maakt, weten we allang. Maar wist je dat yoga ook zorgt voor een beter immuunsysteem en daarmee virussen buiten houdt? Yogadocente Jiske legt het uit.

Oefening voor de longen

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat yoga goed is voor je luchtwegen? Jiske: “Er zijn veel yogahoudingen en meditatie oefeningen die specifiek de gezondheid van je longen verbeteren. Het zorgt voor een betere circulatie van zuurstof. Ook zorgt een goede ademhaling ervoor dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Gebruik hiervoor je volledige ademhaling capaciteit.


Sterker immuunsysteem 

Tijdens yoga activeer je het parasympatische zenuwstelsel. Dit is het moment wanneer je lichaam in ruststand is. Bijvoorbeeld tijdens het slapen. Jiske: “Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt ervoor dat je lichaam ontspant en zich herstelt, hierdoor versterkt je immuunsysteem. Je immuunsysteem beschermt je constant tegen gevaar van buitenaf. Het vormt een barrière die voorkomt dat ziektes en bacteriën zoals het coronavirus makkelijker je lichaam binnendringen.”


Yoga en meditatie oefeningen

Draaiingen: geven ruimte- flexibiliteit om veranderingen aan te kunnen, herstellen contact en balans met zenuwstelsel- basis voor communicatie– hart – hoofd.

Hartopeners/achterover buigingen: geven energie, verlichten angst en stress, versterkt long capaciteit, ruimte om je hart te volgen.

Gebruik volledige ademhaling capaciteit: legt verbinding, kalmeert, geeft rust en inzicht in processen, zuivert systeem, voedt de spieren en bindweefsels.

Meditatie: brengt focus en overzicht. Zet elke situatie in perspectief zodat je vanuit juiste emotionele balans kunt handelen, wat er ook gebeurt. 

Yoga en meditatie oefeningen

Connect

Yoga staat ook voor verbinding. De afgelopen tijd konden we niet in groepsverband aan yoga doen. Maar afstand in de maatschappij betekent niet dat je die verbinding verliest. Jiske: “Juist nu heb je de behoefte om dingen uit te spreken naar elkaar. Goed contact met de diepe laag en verbinding met je innerlijke kracht. Self care, luisteren naar jouw eigen lijf, gezond leven, slapen, eten en actief bewegen zijn essentieel voor een goed immuunsysteem.”

Jiske: "Tijdens deze lockdown ben ik me er extra bewust van geworden hoe uniek iedereen is."

Reflectie

Jiske: “Deze situatie levert voor iedereen andere associaties en reacties op. Iedereen is anders en ieder reageert op zijn eigen manier op de situatie. Daarom is ruimte geven zonder oordeel heel belangrijk. Voor mij heeft ervoor gezorgd dat ik terug naar de basis ging: slapen, eten, leven en samen zijn met volle aandacht. Als ik erop terugkijk was het een hele waardevolle tijd. De essentie van verbinding en de basis neem ik mee om meer bewust te zijn in de toekomst.”   

Reflectie

Last but not least

Daarnaast is het belangrijk om je systeem actief te prikkelen om gezond te blijven. Een goed humeur, veel lachen en situaties positief benaderen helpen hierbij. Ervaar je stress of zit je niet goed in je vel? Langdurige stress breekt je afweersysteem af en verzwakt je immuunsysteem. Meditatie kan je dan juist helpen om je gedachten los te laten en te ontspannen. 

Wil je een yogales proberen op jouw club? Bekijk het rooster. Ook is Jiske in Amersfoort beschikbaar voor een personal yogatraining te boeken via Get Flexible.